Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní obrázky nákladních automobilů které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( autamin@seznam.cz).



TATRA 111

22. října 2013 v 21:21 | Rudla |  Tatra: Nákladní auta

Tatra 111



Tatra 111 vznikla na speciální objednávku Německé armády, která potřebovala díky postupující frontě, přepravovat stále více materiálu do stále delších vzdáleností. Autopark Wehrmachtu tehdy obsahoval hlavně třítunová vozidla, vozidel s větší tonáži měl jen poskromnu a to hlavně silničních, která se do terénu nehodila. Proto bylo třeba zajistit výrobu nákladního automobilu s vyšší nosností, který zvládnou špatné cesty a povětrnostní podmínky východní fronty.
Jako základ pro nové vozidlo měla posloužit v roce 1942 vyráběná Tatra typ t 81 o nosnosti 6,5t s kapalinou chlazeným motorem. T81 byla ale spíše silniční vozidlo, i když mělo zadní kyvadlové polonápravy, které tvořily základ nového typu. Tento typ dostal do vínku, vznětový, vzduchem chlazený motor V 910. Takto upravená Tatra byla v polovině roku 1942 přeznačena s typu T 81 za typ 6500/111.
Tento typ však stále nesplňoval představy zadavatele zakázky, tedy Wehrmachtu. Proto se následně rozhodlo o úpravě motoru T 103 vyvíjeného pro obrněná vozidla, na motor pro nákladní auta. Tento motor 12 válcový vznětový vzduchem chlazený, dostal označení T111.
Šlo o první naftový motor chlazený vzduchem na světě! Uspořádaný do V s úhlem mezi řadami válců 75°, s přímým vstřikem paliva a ventilovým rozvodem OHV. Každá řada válců měla vlastní ventilátor poháněný od klikového hřídele, ten byl skládaný a uložený ve válečkových ložiscích. Celkový obsah motoru byl 14 825 cm, vrtání 110 mm, zdvih 130mm a kompresní poměr 16,5 : 1. Vstřikovací čerpadla byla použita dvě na každou řadu válců 1 čerpadlo. Výkon motoru 200 koní při 2 000 otáčkách. Za motorem suchá dvoukotoučová spojka a čtyř stupňová převodovka, na ní pak navazovala přídavná dvoustupňová převodovka. Celkem bylo k dispozici 8 stupňů pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad.
Užitečná hmotnost se navýšila z 6,5tuny na 8tun tím, že byla uravena zadní péra včetně nosníků a byly použity větší pneumatiky. Podvozek byl tvořen centrální rourou, která začínala u ruzvodovky přední nápravy, pokračovala přes přídavnou převodovku k rozvodovce střední nápravy, kde na ní navazoval mezikus s poslední nápravou, následně celou rouru zakončoval setrvačník, ve kterém byla montována parkovací brzda. Motor s převodovkou byl umístěn nad přední nápravou.
Řízení bylo šnekové v té době samozřejmě bez posilovačů.
Brzdy provozní byly vzduchotlakové působící na všechna kola. Ruční parkovací, působila na setrvačník za poslední nápravou.
Elektrické rozvody pracovaly se stejnosměrnými napěťovími hodnotami, 12 a 24V. Všechny spotřebiče dvanáctivoltové, kromně startéru o výkonu 6 koní, ten s ohledem na požadovaný výkon pracoval na 24 V. Které obstarával přepínač napětí, který zapojoval, 2 batérie paralelně nebo do série. Původně bylo instalováno jedno 300watové dynamo, později pak dvě.
Rozchod předních kol u tatry 111 činil 2080 mm, vzadu pak 1800mm. Rozvor náprav 4175 mm + 1220 mm. Otočit se tatra dokázala v oblouku o průměru asi 20m. První série Tater 111 používaly pneumatiky 270 x 20" na ráfkkách 8 x 20". Všechny pneumatiky stejné na celém voze, vzadu opatřené dvoumontáží. Do palivové nádrže tatry 111 se vešlo 160 litrů nafty, u pozdějších verzí pak 135 litrů. Olejová nádrž pojala 23 litrů motorového oleje.
Díky samočiným později pak nesamočiným závěsům, bylo možno za tatru připojit jeden nebo dva přívěsy o celkové hmotnosti 22 tun.
Jelikoš Tatra 111 vznikala za druhé světové války, kdy v celé evropě byl velký nedostatek kvalitních materiálů a barevných kovů, tak převážná část všech dílů prvních motorů byla ze stavební ocele, která nahrazovala ocel strojní. Kabina řidiče nejprve velmi jednoduchých hranatých tvarů s malými okny se varáběla z dřevotřísky a sololitu. Tyto první tatry byli navrženy pro krátkodobé bojové nasazaní, životnost vozidla u Wehrmachtu při bojovém nasazení byla plánována asi na 6 hodin.
Později se na Tatru montovaly kabiny s dřevěnou kostrou potaženou ocelovým plechem. Mimo lepšího vzhledu ziskala budka větší výhled pro řidiče. Od roku 1950 se na Tatru montovaly kabiny původně určené pro tatru 128. Tyto kabiny již byly colokovové a přední výklopná okna měla mírný negativní sklon. Uvnitř kabiny se dalo zatopit odpadním vzduchem od motoru. Na interiéru Tatry 111 je poznat že to není auto pro slečínky.
Velká modernizace Tatry 111 proběhla v roce 1952 a to hlavně v motorové části. Změnil se hlavně spalovací prostor, hlavy válců byly hliníkové, písty a ventily se taky změnily, gallové řetězy pohánějící oba ventilátory od klikové hřídele nahradily klínové řemeny. Modernizovaný motor o výkonu 180 koní dostal označení 111A.
Od skončení války, hlavně po únoru 1948 skončily postupně všechny Tatry 111 u státních organizací, kde plnily přepravní úkoly v tehdejším národním hospodářství. Hlavně v terénu neměly Tatry konkurenci. Snad právě proto jim patřily všechny stavby socialismu, a zároveň se staly zajimavým exportním artiklem.
Hlavně SSSR se stala nejvýznamější odběratelem Tater 111, které si udělaly dobré jméno hlavně na Sibiři. V Magadarské oblasti se průměrna teplota pohybuje kolem -22°C. Teploty pod -50 až -65°C nejsou ojedinělé. V těchto mrazach Tatry zvládaly trasu Magadanu na Čukotku která je dlouhá přes 2000km. Tatry za sebou tahaly dva přívěsy o hmotnosti 60tun. Zimní cesta trvala 20dní při průměrne rychlosti 25km/hod. Zde si tater vážili tolik že jim postavili před Berelechskou autobází pomnik.
Celkově bylo vyrobeno necelých 34 tisíc automobilů typu Tatra 111 v mnoha provedeních a modifikacích. Nejčastěji však valníky a sklápěče, ale taky autojeřáby, bagry, cisternové vozy, tahače a mnohé speciální nástavby. Výroba Tatry 111, byla ukončena v roce 1962 kdy byla ve výrobě definitivně nahrazena Tatrou 138.
Technicky ředitel Tatry Hans Ledwinka byl v roco1945 pdsouzen za spolupráci s nacisty na šest let a byl vězněn až do roku 1951.

https://www.youtube.com/watch?v=drUPUo-e8ak

PRO ZNALCE ÚPLNÝ POPIS TYPOVÝ LIST TATRA 111z časopisu Automobil z roku 1962


 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 BenyO BenyO | E-mail | 16. ledna 2017 v 17:14 | Reagovat

I found this page on 19th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Simply search for:  pandatsor's tools

2 MarcoA MarcoA | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 9:55 | Reagovat

Velmi zajímavý blog

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající