Hlavně stará auta mají svoje kouzlo.
Máte nějaké zajímavé vlastní fotky či obrázky nákladních aut které stojí za zveřejnění, nebo připomínky k článkům? Můžete je zaslat na Email:( auta-minulosti@seznam.cz).



ŠKODA 706R... 706RO

21. října 2013 v 20:15 | Rudolf |  Škoda: Nákladní auta








Psal se rok 1939 a ve výrobním programu Škodovácké automobilky v Mladé Boleslavi se poprvé objevil, nákladní automobil Škoda 706. Z tohoto označení se dá poznat, že se jednalo o nákladní automobil s nosností 7 tun a šestiválcovým motorem. Na vzniku tohoto náklaďáku se velkou měrou podílel šéf konstruktér předválečné Škodovky profesor ing. Oldřich Meduna. Jednalo se o velký náklaďák jehož základ tvořil žebřinový rám ze železných profilů a s dvěma tuhými nápravami, přičemž hnaná byla jen zadní. Obě nápravy byly odpruženy dvojicí půleliptických per, kola byla disková. Motor vznětový šestiválec o obsahu 8.554 ccm s ventily OHV, chlazený vodou. Byl to ryze silniční, nákladní vůz kapotového provedení, který měl nahrazovat své starší předchůdce, především menší Škodu 606 ale taky výkonnější Škodu 806.

Smůlou Škody 706 byla doba jejího vzniku. V probíhající druhé světové válce byla automobilka Škoda začleněna do Reichswerke Herman-Goring A.G. Trh s osobními automobily se zcela rozpadl, a užitková vozidla se vyráběla jen v omezených počtech, pro potřeby Wehrmachtu. Z automobilky Škoda se stala zbrojovka, a proto se typu Škoda 706 vyrobilo jen něco kolem 400 kusů.

Ing. Meduna se nenechal odradit nepříznivou situací v Mladé Boleslavi, a za cenu velkého risika pracoval dál na vývoji a hlavně motoru Škody 706. Což v průběhu ll. Světové války bylo hodně nebezpečné. Meduna ale věděl, že po skončení války, náš průmysl bude potřebovat kvalitní a moderní nákladní vozy.

Motor a šasi základní tedy předválečné a válečné řady Škody 706 .

A tak během ll. světové války vznikla Škoda 706 R (R - znamenalo, rekonstruovaný). Jednalo se hlavně o zvýšení výkonu motoru, naftový šestiválec se zvětšil z 8,5 na 11,8 litru a výkon na 135 k. Hliníkové písty měly průměr 125 mm, na pístech po čtyřech těsnících a dvou stíracích kroužcích. Válce uloženy do jednodílného bloku se zdvihem 160 mm. Mazání obstarávalo dvojité zubové čerpadlo opatřené štěrbinovým čističem oleje. Klikový hřídel ze sedmi segmentů byl uložen ve válečkových ložiskách. Palivové vstřikovací čerpadlo PAL, obsahovalo odstředivý regulátor pro volnoběh a maximální otáčky, vstřikovací trysky byly jednootvorové. O chlazení motoru se staral vodní chladič s ventilátorem a odstředivým čerpadlem, teplotu vody reguloval automatický termostat. Spojka byla suchá, dvoulamelová. Rychlostní skříň s řadící pákou umístěnou ve víku skříně, měla pět rychlostních stupňů vpřed a jeden do zadu. Řízení bylo opatřeno šnekovou převodkou, brzdy vzduchotlaké provozní PAL, působily na všechny kola, mechanická ruční brzda pak jen na kola zadní. Při sjíždění táhlých svahů se mohla použít motorová brzda. Rám byl opatřen masivní výztuhou ve tvaru X.

Kabina řidiče Škody 706R, měla dřevěnou kostru potaženou plechem, strop kabiny a vnitřní část dveří pokrývala impregnovaná lepenka Boční okna ve dveřích se dala stahovat pomocí kličky. Kabina byla umístěna na rámu vozidla, hned za motorem. Pod koženkovými sedačkami pro tři osoby byla umístěna palivová nádrž na 150 l paliva a dva akumulátory. Přístrojová deska obsahovala na levé straně tachometr, pak velký volant, napravo od volantu, ukazatel tlaku vzduchu ampér metr a teploměr oleje, dále pak veškeré kontrolky a spínače. Pravá části přístrojové desky obsahovala prostornou přihrádku.

Motor byl zakryt, dlouhou třídílnou plechovou kapotou, na předku pak oblou maskou chladiče se třemi větracími průduchy.

Na konci ll. světové války se zdálo, že nic nezabrání opětovnému rozběhnutí výroby automobilu v Mladoboleslavské automobilce. Jenomže krátce po válce, přesně 9. Května 1945 v 19. Hodin došlo k poslednímu náletu na Mladou Boleslav. Pro automobilku tohle bombardování skončilo katastrofálně, zejména výrobní haly a sklady se ocitly v troskách. Pro Škodu 706R ale bylo štěstí, že nebyl poničen archiv a tím pádem veškeré plány a dokumentace k tomuto vozu zůstaly dostupné. S obnovou automobilky se započalo téměř okamžitě, během několika měsíců se podařilo odklidit trosky vybombardované automobilky, a začít s novou výstavbou.

Ještě v tomtéž roce tedy 1945, bylo naší politickou scénou rozhodnuto, že výroba velkých nákladních automobilů, bude přestěhována do Leteckých závodů Avia v Letňanech. V Mladé Boleslavi měla zůstat jen výroba osobních vozů. Zaměstnanci Letňanské Avie nebyli vůbec nadšeni s toho, že místo letadel budou vyrábět nákladní automobily, brali to jako svojí degradaci. Jelikož Avia nebyla válkou nijak poničena, mohla výroba Škody 706R začít. A tak v roce 1946 byl připraven první prototyp vozu Škoda 706R a o rok později byla vyrobena první série těchto aut. Automobilka v Mladé Boleslavi ze začátku Avii pomáhala s výrobou podvozků a motorů, které do Avie převážely po vlastní ose. (To znamená, že na podvozek Škody 706 se přidělala provizorní sedačka, na kterou se posadil řidič, který nastartoval a podvozek převezl do Avie).

TAPY A PROVEDENÍ

Škoda 706 R
Základní provedení- valník, nebo podvozek pro účelové nástavby
Škoda 706 RS
Rekonstruovaný sklápěč- s hydraulickou kovovou sklopnou korbou
Škoda 706 RO
Rekonstruovaný- omnibus
Škoda 706 ROK
Komunální- popelářské provedení, kabina převzata s přední části autobusu.


Téměř současně se spuštěním výroby Škody 706 R, byla zahájena v Letňanské Avii také výroba autobusu, Škoda 706 RO, který měl motor a mnoho dalších součástí zcela shodných s typem 706 R. Jenom rám podvozku, byl posazen níž kvůli snadnějšímu nastupování a zároveň prodloužen o 2420 mm. Zajímavé bylo řešení karosérie, která byla trambusového typu, tato v té době neobvyklá novinka měla v řadách řidičů dost protivníků, kteří se obávali vyššího nebezpečí a možnosti úrazu při dopravních nehodách. Po náročných testech ministerstvo dopravy, trambusovou koncepci přeci jen schválilo. Což se později ukázalo, jako zásadní pro nákladní auta značky Škoda.



Po spuštění sériové výroby, dostala Škoda 706R a autobus škoda 706RO nový charakteristický prvek,šestipaprsková kola systému Trilex, která nahradila kola disková. Tato kola měla výhodu, že při defektu či výměně pneumatiky se sundával jen ráfek složený ze tří segmentů, jeden segment byl delší a dva kratší (oba stejné délky ). Všechny tři díly do sebe přesně zapadaly ve speciálních zámkových výřezech. Čím bylo kolo více nahuštěné, tím pevněji se segmenty ráfku do sebe zaklesly. Šestiramenná hvězdice zůstala přišroubovaná na brzdovém bubnu.

K hvězdici byl ráfek upevněn pomocí šesti patek a matic. U dvoumontáže se mezi kola vkládal rozpěrný prsten, který zamezoval doteku kol ve dvoumontáži. Ráfky předních kol byly doplněny uzavírací obručí. Protože kola trilex, byla chráněna ochranou známkou v zahraničí, musel se u nás najít jiný název a tak tato kola dostala jméno, DESKO (dělené kolo)

Letňanská Avia vyráběla Škodu 706r a 706ro nepřetržitě až do roku 1951, kdy bylo komunistickou vládou tehdejšího Československa rozhodnuto, že do Letňanské Avie bude vrácena výroba letadel a leteckých motorů. Výroba nákladních aut se měla stěhovat do severočeského kraje a to hlavně do Mnichova Hradiště, Liberce a jeho okolí, kde se v prostorách firem Elektro-Praga Rýnovice a Tonaku Mnichovo Hradiště vznikal nový závod na výrobu nákladních aut s názvem LIAZ (Liberecké automobilové závody). Právě v LIAZU měla Škoda 706r najít nové útočiště. Stěhování výroby ovšem nebylo nic snadného. Avia musela během několika měsíců zaškolit stovky dělníků, kteří s výrobou aut neměli žádné zkušenosti, a technické vybavení LIAZU nebylo také dostačující. Přes všechny potíže, vyjel z Rýnovického závodu 2 ledna 1952 první autobus Škoda 706 R.

Přes všechny počáteční obtíže s výrobou, dokázal LIAZ vyrobit celkem 20531 nákladních aut Škoda 706 r, v tomto čísle nejsou zahrnuty autobusy 706 ro. Poslední Škoda 706 r, řidiči důvěrně přezdívaná Barča sjela z výrobního pásu Liazu v roce 1958, kdy byla nahrazena tehdy nadčasovým Trambusem Škoda 706 RT.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Vláčkomil Vláčkomil | Web | 30. listopadu 2013 v 17:04 | Reagovat

Koukám na Váš blog a musím říct že je parádní. Jak graficky tak obsahově.

2 Martin Novický Martin Novický | E-mail | Web | 18. prosince 2014 v 0:58 | Reagovat

To jsou Škodovky :) Pořádný "držáci" dnes je to bída...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nákladní automobily dob minulých vám děkují za návštěvu.Mrkající